"Strength and Conditioning for Triathlon..." M. Jarvis

 


W okolicznościach coraz bardziej modniejszego treningu motorycznego niedługo trzeba było czekać na wysyp książek dotyczącego tego zagadnienia w kontekście konkretnych dyscyplin sportowych. Triatloniści także doczekali się paru takich pozycji, choc dla polskiego czytelnika, niestety w piśmiennictwie angielskojęzycznym. Propozycja Marka Jarvisa pt. "Strength and Conditioning for Triathlon. The 4th Discipline" od początku wydawała mi się najbardziej poważna i dlatego też po nią pierwszą sięgnąłem.


M. Jarvis, jest topowym trenerem przygotowania motorycznego w Wielkiej Brytanii, gdzie współpracował z wieloma krajowymi mistrzami - olimpijczykami z Pekinu 2008 czy Londynu 2012 a także klubami Premier League (patrz późniejsza "Strength and Conditioning for Football" z 2015 r.). Tym wieloletnim doświadczeniem postanowił się podzielić z innymi trenerami czy też rekreacyjnymi sportowcami - triatlonistami.


Po bardzo kolorowym wydaniu na, nietypowym jeżeli chodzi o książki w Polsce, śliskim papierze spodziewać by się można poradnikowej pisaniny takiej jakich wiele. Najeżona zdjęciami i tabelkami pozycja takie wrażenie sprawia, co nie ukrywam, wpłynęło na pierwotne podejście do "Strength and Conditioning...". Jednak już od pierwszych stron dotyczących definicji treningu przygotowania motorycznego wyczuć można było poważne podejście M. Jarvisa i jakiś sensowny plan na zawartość książki. Dalsze zdania w aspekcie logicznego i obrazowego prowadzenia uwagi czytelnika zdecydowanie nie zawiodły, a ja rzeczywiście byłem pod wrażeniem sposobu komunikowania przecież trudnego zagadnienia treningu motorycznego w tak multidyscyplinarnym triatlonie. 



Autor podzielił 187 - stronicową książkę na cztery części: ogólnego konceptu przygotowania motorycznego w sportach wytrzymałościowych, przygotowania motorycznego w triatlonie, planowania i programowania oraz przykładowe ćwiczenia. Pierwszy niewtajeminczonym czytelnikom pokrótce (zaledwie 20 stron) przypominał zasady obciążeń, progresji, specyficzności, poruszył kwestie hipertrofii miofibralnej, siły, mocy i konfliktu z wytrzymałością. Druga część w kolejnych 60 stronach zawierała już o wiele więcej trudniejszej treści.  Wpierw traktowała o dysfunkcjach biomechanicznych, prewencji przed kontuzjami by potem przejść do testowania i opisu kilku przypadków. W tych ostatnich autor sprytnie poruszył istotne zagadnienia małej mobilności czy mięśni core (bardzo przystępne wytłumaczone z poruszeniem technicznego konceptu "flow", patrz optymalnej stabilności postawy versus nadsztywności w ruchu!). Wreszcie M. Jarvis przeszedł do sedna "Strength and Conditioning ..." po kolei omawiając przygotowanie motoryczne każdej z dyscyplin. 


Autor każdej dyscyplinie poświęcił raptem 12 stron, w których najpierw kinematycznie i technicznie analizował każdą aktywność by wreszcie przejść do praktyki i wdrożenia pomysłu na jej trening motoryczny w oparciu o potencjalne badania naukowe. Każda dyscyplina umożliwiała autorowi wdrożenie nowych zagadnień. W pływaniu M. Jarvis skupił się na mobilizacji i kontroli segmentarnej (szczególnie rotacja tułowia!) a także udowodnieniu przydatności treningu siłowego w technicznym pływaniu. Kolarstwo stało się przyczynkiem do analizy znaczenia siły, ćwiczeń kończyny dolnej czy dynamicznych olimpijskich ćwiczeń ze sztangą (heh...klasyczne "olympic lifts", jak to przetłumaczyć?). Bieganie to już wędrówka po cyklu rozciągnięcie - skurcz, plyometrii, pozycji ciała czy biegowych drillach. Wszystko bardzo jasno opisane z paroma lekko narysowanymi kierunkami treningu i propozycjami ćwiczeń.


W trzecim rozdziale autor szybko zaznajomił czytelnika z planowaniem i programowaniem oraz z konkretnymi wytycznymi co do periodyzacji czy niuansów pojedynczej jednostki treningowej (ilość ćwiczeń, serie, powtórzenia, sposób wykonania). Ostatnia część, blisko 80 - stronicowa, z to już dokładne omówienie podstawowych ćwiczeń z obciążeniem zewnętrznym, ciężarem ciała, z taśmą czy nawet ćwiczeń PNF. Ćwiczenia są zilustrowane niekiedy kilkoma fotografiami z opisem techniki, powszechnych błędów, modyfikacji czy praktycznych radz, a także z dokładną podażą objętości w przypadku ćwiczeń na moc czy specyficznych silowych w konkretnej dyscyplinie. 


Po całości lektury "Strength and Conditioning for Triathlon..."  niepodważalnie byłem pod wrażeniem pracy M. Jarvisa. Tak trudny i obszerny temat opisać w sposób zrozumiały dla Kowalskiego a z drugiej strony całkiem interesująco dla początkującego trenera. To jest bardzo ważna zaleta tej książki. Wprowadza ona w świat nowego podejścia do triatlonu pokazując przy okazji ogromny potencjał "czwartej dyscypliny", jak to ujmuje autor w podtytule. Co ważne mierzy się także z odwiecznymi problemami treningu motorycznego w kontekście danej dyscypliny nie uciekając od nich a starając się wyjaśnić i wskazać kierunek pracy. Perełka! Polecam dla każdego triatlonisty.



Łukasz Murawski

Biegający już od ponad dekady, triatlonujący dopiero od blisko połowy tego czasu, trener przygotowania motorycznego/masażysta, ciągle szukający odpowiedzi na nowe pytania odnośnie funkcjonowania ciała człowieka.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza