"Periodization training for sports" T. Bompa, C. A. Buzzichelli



Spełniając swoje marzenia wreszcie dognałem do naukowego etapu kroczenia ścieżką trenera przygotowania motorycznego. Pierwszym punktem, jakże zaskakującym w związku z brakiem polskojęzycznego wydania, był T. Bompa i C. A. Buzzichelli z ich "Treningiem periodyzowanym do sportu" (w oryg. "Periodization training for sports"). 

Polskiego wydania szukałem kilkanaście minut nie znajdując go, choć jeden z komentatorów FB wspominał coś o nim. Zapewne miał na myśli inną pozycję T. Bompy napisaną wraz z G. G. Haffem pt. "Periodyzacja teoria i metodyka treningu" (co ciekawe szóste, zeszłoroczne wydanie Bompa stworzył również z Buzzichellim!). Właśnie ta książka, swoista biblia trenerów przygotowania motorycznego, polecona była mi przez szkoleniowców Elite Performance Institute na kursie. Póki co jeszcze oszczędzając i będąc niepewny praktyczego użytku wybrałem angielskojęzyczne, drukowane w Stanach Zjednoczonych, trzecie wydanie "Periodization training for sports". Zamówione w polskiej księgarni internetowej po kilkunastu dniach dotarło do skrzynki InPost.

Zdecydowanie okazało się to szczęśliwszym rozwiązaniem. Będąc pod wrażeniem dwóch bardzo intensywnych weekendów kursowych Elite Performance Institute potrzebowałem podparcia zdobytej już podstawowej wiedzy (egzaminacyjnej) kolejnymi doświadczeniami. "Periodization training..."  wśród 368 stron zmieściło przede wszystkim to co potrzebowałem w tamtej chwili - omówioną pod każdym kątem periodyzację siły wraz z praktycznymi przykładami jej wykorzystania w sportach o dominującej komponencie wytrzymałościowej, mocy czy mieszanych "zespołówkach". Ten wątek prezentowany był głównie w ostatnim, trzecim ponad 100-stronicowym rozdziale, gdzie autorzy poza szczegółowym przeanalizowaniem okresów adaptacji anatomicznej, hiperttofii, kształtowania siły maksymalnej i konwersji jej w specyficzną siłę wraz z późniejszym utrzymaniem skupili się także na metodycznym omówieniu taperingu. Najobszerniejszy podrozdział dotyczący konwersji w specyficzną siłę wypunktował cztery metody pracy (bardzo metodyczny podział balistyki czy plyometrii!) nad ośmioma specyficznymi dla różnych dyscyplin aspektami mocy czy, podobnie energetycznie uszeregowanej w pięć typów, wytrzymałości mięśniowej.

W drugim rozdziale autorzy poruszyli wątek krótko i długoterminowego planowania cyklu treningowego. Począwszy od analizowania podstawowych (objętości czy intensywności) i szczegółowych (liczby ćwiczeń i ich porządku, liczby powtórzeń z rytmem wykonania, liczby serii, przerw między nimi czy setami az wreszcie częstotliwości treningów) zmiennych przeszli do budowania mikrocyklu treningowego w oparciu o zmienność systemów energetycznym z kilkoma przykładami w tygodniach budujących czy startowych. Całość tego obszernego treścią fragmentu książki zakończono ogólnym opisem periodyzacji siły z omówieniem programowania całego sezonu z "energetyką" z ponad 30 dyscyplinowymi wzorami jedno-, dwu- lub trzyszczytowych rozpisek. Natomiast rozdział pierwszy klasycznie traktował o podstawowej, najnowszej wiedzy dotyczącej cech motorycznych, regeneracji, zmęczenia, żywienia, neuromięśniowej odpowiedzi na trening siłowy z jego periodyzacją, prawach i zasadach treningu siłowego w sporcie czy przede wszystkim gruntownie od podszewki, tabelkowo i wykresowo, przedstawiał systemy energetyczne.

Wydawałoby się, że dużym utrudnieniem będzie specjalistyczne wydanie angielskojęzyczne, jednak ja, przeciętnie mówiący i czytający po angielsku, z łatwością i ogromną ciekawością przebrnąłem przez "Periodization training...". Zapewne spory udział w tym miał o wiele trudniejszy "Supertraining" Verkshoshansky'ego (jeszcze w trakcie). Bompa i Buzzichelli używają języka prostego, konkretnego, kierującego i włączającego czytelnika w ich tok myślenia spójny od pierwszej strony, zatem wszelkie niejasności czy nie dające się bezpośrednio tłumaczyć słowa interpretuje się jednoznacznie. Oczywiście ten kierunek, wcześniej w rozdziałach teoretycznie opisywany, podparty jest innym piśmiennictwem. Warto zaznaczyć obecność wielu tabelek i wykresów umiejętnie kondensujących najważniejsze dane, które potem łatwiej wykorzystać bezpośrednio w treningu.

Wybaczcie, że wyjątkowo nie zamieszczam notki przestawiającej autorów (z łatwością znajdziecie w sieci), jednak dla mnie jednoznacznie stworzenie tak pojemnego teoretycznie specjalistycznego dzieła wymaga wielu lat doświadczeń zawodowych opartych na szerokiej wiedzy teoretycznej i praktycznej. "Periodization training..." z pewnością jest pozycją niezbędną w bibliotece każdego trenera przygotowania motorycznego. Uwielbiam kiedy zderzenie z "novum" daje Ci wrażenie ogromnego potencjału, który w tobie drzemie, pracuje i choć do końca go nie rozumiesz wiesz, że będziesz zniego korzystał przez kolejne lata pracy. Dzięki Bompa! Po chwili odpoczynku głowy czas kolejnej "Periodization..." się zbliża...

Łukasz Murawski

Biegający już od ponad dekady, triatlonujący dopiero od blisko połowy tego czasu, trener przygotowania motorycznego/masażysta, ciągle szukający odpowiedzi na nowe pytania odnośnie funkcjonowania ciała człowieka.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz